Zmodernizovaný vestibul stanice Anděl – Na Knížecí hostí první výstavu: futuristickou vizi pražského metra Minulá budoucnost

Zmodernizovaný vestibul stanice Anděl – Na Knížecí hostí první výstavu: futuristickou vizi pražského metra Minulá budoucnost
Při příležitosti nedávného znovuotevření vestibulu Na Knížecí ve stanici metra Anděl připravil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v úzké spolupráci s Galerií hlavního města Prahy (GHMP) v rámci programu Umění pro město výstavu Adama Turečka Minulá budoucnost, jejíž hlavním tématem je pražské metro.

Není to však pohled na jeho dějiny, realitu ani na plánovanou budoucnost, ale na kultovní paralelní vesmír, který vybízí ke snění během běžného dne. Výstava je instalována ve zrekonstruovaných vitrínách a je možné si ji prohlédnout od dnešního dne do konce letošního roku.

Představy o technologických možnostech civilizace jsou fascinující i s odstupem času, kdy se pokrok vyvine zcela odlišným směrem. Někdejší, bývalá, poněkud sešlá idea futuristického metra 70. let 20. století je zde portrétována jako příběh Julese Verna a vzbuzuje nutkání se zamyslet nad tím, o jakém metru a pokroku dnes sníme my. Cílem výstavy je procházejícímu divákovi poskytnout jiný úhel pohledu na materiály a umělecká díla skrze sci-fi a futuristické vize pro pražské metro.

Výstava nabízí několik vjemových a optických, navzájem propojených, nebo se překrývajících vrstev či plánů. Pražské metro – především jeho části vybudované do roku 1989 – obsahuje prvky, které i dnes připomínají různé záhadné artefakty z budoucnosti, z jiné dimenze nebo pozůstatky jiné civilizace.

Autentickou vrstvu neboli skutečnost tvoří prostorové objekty a fotografie, reálně použité materiály z pražského metra, stavební a architektonické prefabrikáty, části uměleckých děl a doplňků interiérů. Keramické, skleněné i kamenné obklady metra, kolem kterých každý cestující denně prochází během cesty do práce, do školy nebo domů a téměř nevnímá jejich estetickou hodnotu, v novém úhlu získávají nový rozměr a hodnotu díky asociativní vrstvě – výrazné grafické intervenci v lehké ilustrativní lince. Poslední obsahovou vrstvu tvoří informační text, definice pojmů a popisky vystavených objektů, které divákům pomohou s orientací v čase i prostoru.

Autorem koncepce výstavy je Adam Tureček, který se postaral také o architekturu a grafiku. Kurátorkami výstavy jsou Anna Švarc, architektka metra a Marie Foltýnová z GHMP.

„Výstava Adama Turečka ve vestibulu stanice metra Anděl je již čtvrtým projektem za dva roky, kdy spolupracuje program Umění pro město s Dopravním podnikem. Mám velkou radost, že dvě různorodé městské instituce dokáží takto profesionálně spolupracovat a dostávat současné umění mezi co nejvíce lidí, k tomu jsou prostory metra ideální. A co jiného by mělo zahájit provoz znovuoživených vitrín ve zrekonstruovaném vestibulu než výstava s tématem pražského metra. Věřím, že se bude líbit cestujícím i lidem, kteří se na výstavu přijdou cíleně podívat,“ dodává Hana Třeštíková, radní pro kulturu HMP.
„V loňském roce jsme se v rámci projektů Umění pro město pohybovali pouze v nadzemních prostorách pražského metra. Tato výstava je součástí metra samotného a je jakýmsi holdem svébytnému fenoménu, který nám usnadňuje každodenní život. Poukazuje na řadu kontextů, které s sebou metro jako určitý symbol progresivního urbanismu nese. Je tu s námi mnoho desetiletí, ale zároveň je také projektem pro budoucnost, je to kontinuální stavba, kterou vždy provázela umělecká díla, někdy vysokých kvalit a někdy také bohužel práce bez invence, založené pouze na ideologickém poselství. Jeho architektonické kvality jsme si také dokázali v mnoha případech zneviditelnit řadou přebujelých komerčních aktivit. Anděl by mohl ukázat, že to umíme i jinak,“ uvádí Magdalena Juříková, ředitelka Galerie hlavního města Prahy.
„Výstava pracuje s vrstvami informací a emocí. Používá různých ohnisek perspektivy, kdy od výstupu z eskalátoru čteme jiné informace než při podrobnějším ohledání z blízka. Prostor vestibulu, který byl během rekonstrukce očištěn od komerčních vestaveb z 90. let, umožnil tuto optickou hru s výstavou, kterou bychom rádi výhledově doplnili prostorovou instalací uměleckého díla nebo třeba příležitostným uvedením uměleckých performancí,“ uvádí k projektu Anna Švarc, kurátorka výstavy a architektka metra.

Líbil se vám článek? Šiřte nás dále!