Nepřijatelné dopady lanovky Podbaba-Troja-Bohnice

Nepřijatelné dopady lanovky Podbaba-Troja-Bohnice
Plánovaná lanovka propojující pražské části Podbaba a Bohnice byla zamítnuta z ekologických důvodů. Projekt měl negativní ohlasy z veřejnosti i politiky a byl zastaven dle posudku EIA. Město nyní preferuje výstavbu tramvajové trati, která by měla začít v roce 2030.

Plánovaná lanovka z Podbaby do Bohnic v Praze byla nedávno zamítnuta z důvodů ochrany životního prostředí a nepřijatelných ekologických dopadů. Projekt se setkal s negativními reakcemi z řad veřejnosti i politiků, a nyní byl oficiálně zastaven dle posudku EIA zveřejněném v systému EIA.

Před zrušením projektu byla lanovka navržena jako alternativní způsob propojení mezi městskými částmi Praha 6 a Praha 8 v období, než bude zahájena výstavba plánované tramvajové trati s novým mostem v Troji. Na trase dlouhé přes dva kilometry měly být stanice Podbaba, Troja a Bohnice. Lanovka měla být schopna v průběhu hodiny přepravit až 2300 lidí. Předpokládané náklady na výstavbu byly dříve odhadovány na dvě miliardy korun.

Podle zprávy EIA by mohl projekt mít významný dopad na zákonné hodnoty krajinného rázu Trojské kotliny a způsobit nezanedbatelné a nevratné změny. Proto byl projekt uznán z hlediska vlivů na krajinu, ekologické funkce a kulturní dědictví jako nepřijatelný. Lanovka by měla jen minimální vliv na ovzduší, klima, půdu, vodu, přírodní zdroje či hmotný majetek. Také by měla přijatelný vliv na život obyvatel.

Problémem, který vedl k zamítnutí, je údajně umístění lanovky a její těsné vedení podél jedinečných znaků Trojské kotliny. Vedení Prahy v současné době preferuje výstavbu tramvajové trati jako hlavní řešení dopravního spojení mezi oběma městskými částmi.

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) prohlásil: 'V městě paralelně připravujeme také tramvajovou trať, která byla vždy preferovaným řešením. Stále věříme, že vyjde alespoň jeden z navrhovaných projektů. Tramvajová trať se stane součástí tramvajového okruhu, který byl jednou z hlavních priorit Pirátů v pražských komunálních volbách.'

Projekt lanovky konfrontoval s rozsáhlou kritikou ze strany občanů, občanských spolků i některých politiků, kteří jej označovali za nesmysl a vyhazování peněz. Pražský radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) loni na zasedání zastupitelů dokonce prohlásil, že na 'takovou kravinu' peníze z městského rozpočtu určitě nedá.

Kromě zrušené lanovky má město v plánu vybudovat tramvajovou trať. Ta by vedla z Podbaby do Troje po novém mostě přes Vltavu na vrchol Císařského ostrova a dóle tunelem nahoru do Bohnic. Předpokládané náklady na výstavbu činí 6,5 miliardy korun, stavba by mohla začít v roce 2030 a trvat čtyři roky.

Líbil se vám článek? Šiřte nás dále!