Finanční propast pardubického letiště

Finanční propast pardubického letiště
Pardubické letiště je finančně náročné pro krajský úřad a městský magistrát, které každý rok investují desítky milionů korun. Navzdory solidní sezoně v minulém roce skončilo letiště ve ztrátě. East Bohemian Airport požádala o další 32 milionů korun, obdrží ale jen 20.

Pardubické letiště představuje značnou finanční zátěž pro krajský úřad a městský magistrát, které každým rokem investují do letiště desítky milionů korun. Na položce rozpočtu nazvané 'navýšení základního jmění společnosti East Bohemian Airport' se za uplynulých 17 let shromáždilo přes 700 milionů korun.

Navzdory solidní sezoně v minulém roce, kdy letiště díky letním charterovým letům odbavilo 123 119 cestujících, skončil rok ve ztrátě. Z tohoto důvodu spoluvlastníci letiště - krajský úřad a magistrát - dohodli odeslání dalších finančních prostředků. East Bohemian Airport požadovala 32 milionů korun, ale nakonec obdrží dvacet. Zbylé prostředky má letiště získat z prodeje budov.

Ačkoli krajský úřad bez problémů schválil svůj třetinový podíl na navýšení, radnice dosud neodeslala svůj podíl, jenž činí přibližně 13 milionů korun. Bod naplánovaný na pondělní jednání zastupitelstva byl náhle stáhnut. 'Bylo to pro mě překvapení. Skutečností však je, že nám chyběli dva nemocní kolegové z koalice a nikdo z opozice se nepřidal. Budeme to muset v dalším měsíci zkusit znovu,' řekla náměstkyně primátora Jiřina Kůlová z hnutí ANO.

Financování letiště tak představuje významné politické téma, které rozděluje radniční koalici. Kauza ukazuje, jak koalice ANO, Žijeme Pardubice a Společně pro Pardubice narazila na fakt, že má v radnici jen těsnou většinu jednoho hlasu. Zdá se však, že další podpora letiště je stále na stole, i přes nesouhlas některých opozičních poslanců.

Navzdory finančním obtížím nadále zůstává cílem letiště zvýšit počet odbavených pasažérů na 200 000 ročně. Podle představenců městského magistrátu a krajského úřadu by tak mohlo letiště konečně začít generovat zisky. Jak ale uvádí zastupitel za ODS Karel Haas, výdělečné schopnosti letiště jsou spíše chimérou.

'Řekněme si to na rovinu, letiště Pardubice není podnikatelský projekt, ale politický. Nečekejme od něj zisk. Můžeme předpokládat, že terminál bude fungovat, dokud ho bude podporovat většina v tomto zastupitelstvu,' řekl Haas. Proto se letiště Pardubice stává po prvé politickou otázkou, na kterou se nenašla většina.

Líbil se vám článek? Šiřte nás dále!